5 de desembre de 2009

Portades per vendre llibres: l'exemple de "Les ciutats creatives"

Les ciutats creatives
Richard Florida
Pòrtic (Barcelona) 2009 - 446 pàgines

Després d'una llarga pausa, em nego d'acabar l'any sense publicar un nou post al blog. Ho faré amb el nou llibre de l'economista nord-americà Richard Florida. De fet, no vull pas parlar del contingut del llibre. Tan sols assenyalo breument que aquest autor va introduir fa uns anys el concepte de classe creativa, que inclou els treballadors del coneixement i tots aquells que innoven. Els membres d'aquesta classe social són els responsables del creixement econòmic. En aquest nou llibre de Florida, l'autor s'unta de determinisme geogràfic per afirmar que el lloc on es viu és molt important per la consecució de les metes professionals i per aconseguir la felicitat personal. Així doncs, com més gent creativa existeixi en un lloc (i, per tant, més realitzada i més feliç), aquest indret actuarà més com un motor econòmic d'una megaregió. Aquesta idea matisa força l'esperit igualitari que impregna moltes concepcions actuals del fenomen de la globalització. Les teories de Florida han estat sovint titllades d'elitistes i no es pot negar que també són liberals. Suposem que és per això que l'autor ha captivitat el prologuista de l'edició catalana, Ramon Tremosa, professor d'Economia de la Universitat de Barcelona i parlamentari europeu per CiU. (Podeu baixar-vos el pròleg d'en Tremosa des d'aquest link.)
Dit això, voldria fixar-me en l'edició del llibre. D'entrada, cal donar l'enhorabona a la traducció catalana d'una obra estrangera en una disciplina que compta amb alguns llibres escrits en la nostra llengua, tot i que no tants com seria desitjable. En efecte, els llibres divulgatius sobre economia política centrats al nostre país atrauen els intel·lectuals del catalanisme economicista (és a dir, aquells que centren el discurs del país en la seva força econòmica i l'espoli fiscal). El llibre de Florida, doncs, ha estat de l'interès de Tremosa i, sobretot, del Centre d'Estudis de Temes Contemporanis, que ha tingut la iniciativa de publicar-lo.
L'edició del llibre s'ha dissenyat expressament perquè fos el més atractiva possible per al públic català. A la portada, hi veiem un pal ple d'indicacions quilòmetriques a diferents destinacions del món, on destaca Barcelona sobre un fons difuminat de les illes de l'Eixample de la capital catalana. A més, els editors han afegit el subtítol: "Per què Barcelona és l'onzena megaregió mundial?". Curiosament, el llibre no cita en cap moment la capital catalana. Tan sols en la primera part del llibre l'autor dóna una llista de les megaregions del món ordenades segons un parell o tres d'indicadors econòmics. En aquesta llista figura el binomi Barcelona-Lió, cal dir que per sobre de París, Madrid, Berlín i Beijing. La resta del llibre exposa resultats d'estudis emmarcats als Estats Units. El llibre és molt interessant, però s'ha de dir que la portada i el pròleg són força enganyosos pel que fa al contingut.
Encara més. El llibre de Richard Florida s'ha traduït també al castellà sota el títol "Las ciudades creativas" (el títol original és Who's your city?, res a veure amb la nostra adaptació), publicat per Paidós. I ara, sorpresa! El subtítol castellà és ara: "Por qué donde vives puede ser la decisión más importante de tu vida", una frase molt més d'acord amb el contingut de l'obra. El dibuix de la portada és molt més esquemàtic que el de l'edició catalana (m'agrada més aquesta, però): ara hi ha tres fletxes que indiquen la direcció de Londres, Nova York i Tòquio.
En tot cas, esperem que puguem seguir gaudint dels best-sellers mundials sobre economia política traduïts a la nostra llengua.

Cap comentari:

Publica un comentari